PhotobucketPhotobucketPhotobucket

Tuesday, April 26, 2011

National Load Dispatch Centre Visit

da nak balik baru check in..sengal jgk fy ni..hahaha

meneruskan perjalanan setelah selesai melencong, akhirnya kitaorg sampai jugak ke NLDC, Bangsar..sebenarnye NLDC ni terletak dalam kawasan headquarters TNB..bangunan dia dekat2 je..berbulan jugak la wat planning untuk visit ni, alhamdulillah dapat jugak jejak kaki kat sini.. kitaorg di bawa ke bilik mesyuarat dan bermulalah sesi taklimat..

bersama engineer y bertindak sbg MC pada hari tu..sorry, xingt nama..
terasa sungguh kurang sopan pula..

rombongan lelaki y begitu sopan di samping lecturer kesayangan ramai..weewwiitt

NLDC sebenarnye adalah pusat pemantauan operasi dan keselamatan sistem grid seluruh Malaysia..kalau ada mana2 tempat blackout xkirela sebab short ke, ape ke, sistem dalam control room akan trigger dulu..so diaorang boleh la cepat2 decide untuk hapuskan fault tu...selaen tu, kitaorg jugak didedahkan dengan teknologi2 y terlibat dalam sistem diaorang..walaupun secara general je, tapi tu pon da kire byk da nak kene sedut..huhu...

sebabkan tempat ni hanyalah dispatch centre, di monitor 100% oleh sistem, xda equipment pon y boleh di tengok..y kitaorg bileh ushar hanyala control room dia y sangat2 canggih..kagum gila kot..orang2 y mengendalikan setiap panel bukan calang2 orang, engineer dan mereka2 y hebat sahaja tau..bilik sikit punye besar, y bekerja kat dalam tu kurang 7 orang kot dalam satu2 masa..

dalam bilik tu ada 5-6 panel y setiap datunya dikendalikan oleh 1-2 org shj
pada satu2 masa...


masing2 berangan jd engineer kerje kat sini..

kitorang la y wat semak dekat bilik mesyuarat ni..hahaha

sesi taklimat dan temu bual ni berlangsung hampir 3 jam..banyak benda tu nak kene serap ,tp ntahla..fikiran agak banyak ke laen pada masa tu..sekali lagi terasa hampeh..hahaha.. ape2 pon diaorg ni sngt2 sporting dan peramah..xpyh nak rasa segan, tnye aje ape2 walaupun korg rasa soalan tu mcm bo**h, diaorg ttp akan jawab..baguskan?

sebelum balik kitaorg sempat bergambar kenangan tp pic dr camera fy blur, sedih giler..wawawa...ape pon, terima kasih NLDC Bangsar y sudi terima kedatangan kitaorg.. anda menjalankan tanggungjawab anda dengan bagus sekali..keep it up!!!

till we meet again..papai..

2 comments :

  1. amin..semoga tercapai cita2 jd engineer kt situ hehe

    ReplyDelete
  2. salam.. nak tanye bley tak bgi pencerahan mcm mne nk contact pihak NLDC untuk buat site visit kt situ.

    ReplyDelete

DoNT 4Get To DrOp Me A cOmMent b4 u LeaVe..
tQ.. =)