Monday, May 10, 2010

Ketiak Masam..

Kebanyakan Deodorant dipasaran menggunakan Aluminium Chlorhydraat (AC) terutama produk deodorant anti-peluh. Produk deodorant sebenarnya tidak berbahaya, tetapi bila ianya mengandungi AC risiko terjadinya kanser payudara amat tinggi.

Ini kerana hanya beberapa bahagian dari tubuh kita yang dapat mengeleminasi zat² rasun iaitu belakang lutut, belakang kuping, diantara kaki dan ketiak. Zat² racun ini dikeluarkan dalam bentuk keringat. Dengan penggunaan produk anti-peluh, ianya telah menghalang peluh daripada keluar. Akibatnya zat² racun tidak boleh dibebaskan daripada badan dan berkumpul dikalenjar getah bening dibawah lengan.


Walaupun lelaki juga menggunakan produk anti-peluh, tetapi bahan² produk ini biasanya tinggal melekat dipermukaan ketiak dan langsung tidak masuk kedalam kulit. Berbeza dengan wanita, apabila mereka mecukur rambut ketiak dan menggunakan produk anti-peluh, bahan² kimia lebih cepat meresap kedalam badan disebabkan luka² kecil.


Jadi, anda diluar sana tolong periksa produk deodorant yang ada dirumah, jika ia mengandungi AC lebih baik buang saja dan cuba cari produk dari brand yang tidak mengandungi bahan AC ini.


Contoh deodorant y mengandungi AC ialah
  • Nivea (caitt!! Fy pakai nivea)


  • Dove


  • · Rexona


Xsemua dr jenama dia ats ada AC, hanye sesetengah shj dr keluaran diatas mngandungi AC..tp apa salahnye kalu korg cek each ingredient dlm deodorant 2 mne tau y laen2 pon leh effect kn? kdg2 walo kite tau pon bnde 2 bhaya kite pakai jgk..knape?sbb xnk ktiak msam kn? ada x bnde laen y ley ganti deodorent y bhaya ni?

18 comments :

  1. terima kaseh berkongsi ilmu!
    huhuhu
    ^^

    ReplyDelete
  2. reen_sofee: wcome..thnx jgk sbb sudi bce blog fy..hehe

    ReplyDelete
  3. eeiiyyuuu.. ketiak masam!
    ala.. da xleyh pakai rexona.. nak pakai apa lagi ekk? huhu..

    ReplyDelete
  4. ciEk NiENa: tepek ngn bedaj ketiak je la niena..hehe

    ReplyDelete
  5. hah!! siyes!! nivea mmg ada! dah la baru je beli.. hadoih!!

    tQ kongsi2..

    uhh! pahit jiwa nak menerima.. semoga d jauhkan dari segala penyakit..

    ReplyDelete
  6. aiyok nivea.
    esok jugak p cari baru :)

    ReplyDelete
  7. ko paki nivea???
    ketiak masam la ni???
    wakakaka

    ReplyDelete
  8. ASaDa RyutaRo: 2la..tp rse2nye kbykn deodorant mst ada AC..so xtau la deodorant mne y bleh pkai..nk xnk kalu xde pilihan kne jgk la pakai y da sedia ada ni..

    ReplyDelete
  9. Syafiq Kadiran: hampeh ko..ak stil pakai nivea so ketiak x mas lg la..hehe

    ReplyDelete
  10. cheximm: kalu da dpt deodorant y xde AC bgtau la fy..i pon mau blie bru jgk..hehe

    ReplyDelete
  11. Nice info dik. Pas ni kena always tengok ingredient kat botol tu..

    ReplyDelete
  12. sib baek xpakai mende alah nih..

    ReplyDelete
  13. SYANI: yup..btol skali...mst kene rjin ushar ingredient dlm botol deodorant 2..

    ReplyDelete
  14. -fizA-: kalu xpakai bnde ni u pakai ape ye?

    ReplyDelete
  15. uh uh uh ...wah.. pakcik punye dashing, bole cekkan ade AC ke tak tak? kehkehkeh..

    ReplyDelete
  16. pakcik rock: uih..pak cik ni mlas btol..bole 2 kalu nk cek sndri..hehe

    ReplyDelete
  17. ade tak orang pakai deodorant time nak tido....?hehehe

    ReplyDelete
  18. Mommyyus: xtaula fy,,tp bese fy kalu ddk umah mmg haruman semulajdi..hehe

    ReplyDelete

DoNT 4Get To DrOp Me A cOmMent b4 u LeaVe..
tQ.. =)