Tema Ekspo Dunia 2010 ini ialah "Better City, Better Life" iaitu "Bandar yang lebih baik memberi kehidupan yang lebih baik". Setakat 4 Jun 2009, sebanyak 239 buah negara dan kawasan serta pertubuhan antarabangsa telah mendaftar untuk menyertai ekspo dunia kali ini. Ekspo dunia kali ini dijangka akan dilawati oleh 70 juta orang pengunjung, dan merupakan ekspo dunia yang paling besar skopnya dalam sejarah ekspo dunia.
1. CANADA
6. SINGAPORE
7. GERMAN
8. FRANCE
9. INDONESIA
10. KOREA
7. GERMAN
8. FRANCE
9. INDONESIA
10. KOREA
Malaysia juga xketinggalan untuk menyertai ekspo ni..dikatakan Malaysia membelanjakan RM35 juta bagi menjadikan ia tarikan utama pengunjung ke expo tersebut..Binaan dengan senireka Minangkabau itu memuatkan contoh budaya dan gaya hidup masyarakat Malaysia. Sewaktu pembinaannya, kerajaan mensasarkan 10 juta orang akan berkunjung ke pavillion kita itu.
tapi Menteri pelancongan Datuk Seri Dr Ng Yen Yen mendedahkan pameran berkenaan hanya menarik kunjungan purata seramai 22,383 orang setiap hari, antara 1 hingga 31 Mei. Bilangan ini hanyalah separuh daripada jumlah purata yang disasarkan bagi pameran selama enam bulan itu..sedangkan negara jiran Thailand menerima 880,000 pengunjung manakala Australia dan Indonesia masing-masing menerima satu juta pengujung.
PAVILION MALAYSIA
Jika dilihat, Malaysia tidak kurang uniknya berbanding negara-negara lain dunia, tetapi mungkin disebabkan kekurangan daya imaginasi yang tinggi menyebabkan mereka yang bertanggungjawab dalam mengatur pameran itu kurang kreatif sehingga gagal menonjolkan elemen keunikan negara yang sebenar.
antara kegagalan pavilion Malaysia y di highlight kan..
- astaka pavilion Malaysia dijadikan seperti pusat perniagaan bagi memperkenalkan barangan komersial seperti kerusi urut, minuman koko, kopi tongkat Ali, lukisan, kelapa sawit dan juga balak.
- petugas di astaka Malaysia yang mempamerkan lukisan batik gagal berkomunikasi dalam bahasa Cina menyebabkan ramai pengunjung tuan rumah China langsung tidak tahu apa yang diperkatakan.
- sukarelawan yang diambil bertugas sibuk melayan telefon bimbit masing-masing daripada memberikan penerangan.
uish....da cukup cantek ar tuu but then still dikritik...
ReplyDeletemalaysia-traditional mode
ade gak lionteen tgk brite smlm sal ni..
ReplyDeletemmg rugi la msia mcm ni klau jd mcm tu..
huhu
well, malaysian macam dah tak de kreativiti... design tu dah selalu sgt guna... tp kalau design dah tak seberapa, kalau dalamnya termasuk yg bertugas tu fantastic, tak jadi hal. ni yg bertugas pun hampeh...
ReplyDeleten@jwamz: nope..bkn sbb cantik ke x cntik..tp ape y dipersembahkan o msia ke peringkat antarabangsa still xmemberangsangkan sedangkan berjuta2 duit dihabiskan..cantik mmg cantik, xde sape pon pertikaikan..
ReplyDeletelionteen: 2la psal, bkn sikit duit 2..juta2 kot?
ReplyDeletepapabear:2la, gune rumah minangkabau utk mencerminkan malaysia..kt dalam plak manjual koko..xda kesinambungn lgsg..
ReplyDeleteperggh .da mcm bersaing la pulok .
ReplyDeletecantik je.. org yg xpndai menilai..
ReplyDeletexazryx: boleh tahanla..hehe
ReplyDeleteNUNU EERA: terima kasih sbb sudi komen..tp harap sgtla baca dulu sblm komen..sbb entry sy xde pon kritik psal cantik ke xcantik pavilion msia..entry sy lebih pd pengisian..harap maaf..
ReplyDeletebetul, daya imiginasi diorang tak sama taraf lagi dgn orang luar ngra.. cume mereka mggunakan kretiviti utk menonjolkn tradisi Malaysia.. Malaysia cume tau nak tonjol Malaysia sahaja, tapi bkn up-to-date mereka..
ReplyDeleteape2 pun.. boleh lah tu.. cume yang layan h/p time kerja tu kena potong gaji tu..
AiN Z: tp fy rse diaorg sbnrnye salah konsep.."ekspo dunia"..mgkin diaorg da terbiasa ngn ekspo2 kt msia ni, y kebanyakanye berkaitan ngn jualan..kn kn?
ReplyDeletesalam tuan umah....
ReplyDelete35b utk design mcm tuh? sgt2 'klaka'... kalo design mcm tuh, adik2 kiter kt skola teknik pon bole buat.... mmg jelas kiter neh x der daya kreatvt..... or maybe pojek besar tuh dibagi pd org yg salah (dh biasa sgt jadik kt negara kita so it becomes normal)
point ketiga tuh sis sgt2 setuju... slalu benau nmpk org2 yg kje kununnyer sebagai salesperson kt kedai or outlet lebey mementingkan hp depa dr keja... nk pelik aper kan? mkn 'basic' jer bole idup..... wth
di negara luar gah sgt nampaknya kn??
ReplyDeletesuka tgk..
Binaan bangunan dah tak bercirikan taraf dunia, lepas tu dari segi layanan kepada pengunjung dengan masalah bahasa pula, sebab itulah pengunjung yang datang ciput je...
ReplyDeleteModel tu tak sesuai dengan tajuk oi ... Pavilion yang malaysia tu sekadar untuk ekspo jom heboh layak la..
akuzle: emm..nk ckp salah sape pon xtau la..masing2 wat silap kot..xde org nk pantau agaknya..2 wat sesuka ati je..
ReplyDeleteFIFIEY LYCHEE MARATION: 2la..dasat btol imaginasi diaorg..
ReplyDeleteMuara: kebanyakan negara menggunakan konsep futuristik n teknologi..mgkin sbb 2 binaan pavilion diaorg canggih..mgkin msia guna konsep traditional..sape tau?
ReplyDeletesoo traditional..indonesia ya pun lawa..hmm
ReplyDeletexpaham la, ekspo ni utk ape?? mmg benda ni di bina betul2 la kat tempat tu? msia di kritik sb design dia common kott. tp lawa ape..
ReplyDeleteザ-sylver-shooter: 2la..xterinovasi sgtla msia punya..
ReplyDeleteayuni.eleena.M.T.azar.: xdekla..design 2 xditekan pon dalam kritik 2..sila baca entry ni ok?
ReplyDelete