PhotobucketPhotobucketPhotobucket

Sunday, November 6, 2011

Raya Haji 2011...

Alhamdulillah, tahun ni arwah abah dan arwah tok ki (ayah abah) dapat menunaikan ibadah haji..sebenarnya arwah  abah xsempat nak jejakkan kaki ke kota suci Mekah, tp lepas abah meninggal, mama ada jumpa seorang kenalan lama mama iaitu ustazah yaminah..ustazah yaminah ni hantar orang ke Mekah untuk upah haji.. dengan pertolongan ustazah, insyaallah upah haji untuk abah dan tok ki dapat disempurnakan dengan baek..

pagi td kitaorg ziarah lagi kubur abah..syahdu sgt rasa..raya haji pertama tanpa abah..keadaan memang banyak berubah lepas abah meninggal..fy sendiri pon selalu je tibe2 menangis..terbayang semua kenangan dgn abah..senyuman abah dan gelak tawa abah selalu terngiang-ngiang dekat telinga fy..abah, pp rindu abah sangat.. kalaula pp boleh undur balik masa....

ape pon, fy nak ucapkan selamat hari raya aidil adha untuk semua muslimin dan muslimat di luar sana..semoga semua y menunaikan ibadah haji mendapat haji y mabrur..insyaallah...




fy jugak nak ucapkan selamat menjalani ibadah korban kepada semua y mengambil bahagian..makan daging jgn membazir ye..kalau x, tahun dpn xdpt da..hehe..ok, papai..




berqurban merupakan amal yang paling dicintai Allah SWT pada saat Idul Adh-ha. 

Sabda Nabi SAW : “Tidak ada suatu amal anak Adam pada hari raya Qurban yang lebih dicintai Allah selain menyembelih qurban.” (HR. At Tirmidzi) (Abdurrahman, 1990) 

Berdasarkan hadits itu Imam Ahmad bin Hambal, Abuz Zanad, dan Ibnu Taimiyah berpendapat,“Menyembelih hewan pada hari raya Qurban, aqiqah (setelah mendapat anak), dan hadyu (ketika haji), lebih utama daripada shadaqah yang nilainya sama.” (Al Jabari, 1994).

Setiap titisan darah haiwan qurban akan memintakan ampun bagi setiap dosa orang yang berqurban. Sabda Nabi SAW : “Hai Fathimah, bangunlah dan saksikanlah qurbanmu. Karena setiap tetes darahnya akan memohon ampunan dari setiap dosa yang telah kaulakukan.. .” (lihat Sayyid Sabiq, Fikih Sunnah XIII/165)

5 comments :

  1. Selamat Hari Raya Aidiladha kak fifi :)

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah..ade orang jugak buat haji untuk arwah abah ngan arwah atok yer.. :)

    ReplyDelete
  3. salam aidiladha jugaa =D

    ReplyDelete

DoNT 4Get To DrOp Me A cOmMent b4 u LeaVe..
tQ.. =)