PhotobucketPhotobucketPhotobucket

Saturday, February 12, 2011

Mubarak Mengundurkan Diri

Presiden Mesir Hosni Mubarak telah mengundurkan diri. Pengumuman itu berlaku Jumaat dari Naib Presiden Omar Suleiman yang mengatakan bahawa pasukan tentera sekarang akan mengambil alih.

Pengumuman pengunduran diri Mubarak mendapat sorakan gemuruh dari ribuan penunjuk perasaan anti-kerajaan di Kaherah Tahrir (Pembebasan) Square. Banyak bernyanyi dan melambaikan bendera Mesir.

Sebelumnya ini, organisasi berita mendakwa Mubarak telah meninggalkan ibu kota dan pergi ke kediamannya di resort Laut Merah Sharm El-Sheikh. Rumah Putih AS menjawab, menyebut memindahkan "langkah pertama yang positif."

Ratusan ribu penyokong anti-kerajaan berkumpul di Kaherah dan kota-kota Mesir yang lain, Jumaat, selepas Mubarak menolak tuntutan mereka untuk mengundurkan diri segera dalam ucapannya Khamis malam.

Saksi dan seorang pegawai keselamatan berkata sekurang-kurangnya satu orang telah terbunuh dan 20 luka-luka dalam pertengkaran antara polis dan penunjuk perasaan di bandar Sinai utara al-Arish. Sekitar 1,000 penunjuk perasaan menyerang sebuah pejabat polis di bandar.

harapnya, lepas pengumuman ni keadaan di mesir kembali aman.. da xda pertumpahan darah semua..mcmne plak dengan status pelajar malaysia y still terkandas dekat jeddah ye?

5 comments :

  1. Akhir nya..elok lah..jika rakyat sudah tidak suka ..

    ReplyDelete
  2. hope pemerintahan slps ni lebih baik :)

    ReplyDelete
  3. bgs la die dh berundur . itu yg terbaik

    ReplyDelete
  4. moga2 peralihan kuasa di mesir akan menjana kebangkitan umat Islam seluruh dunia..
    insyaAllah..

    ReplyDelete
  5. yahoo selamat tinggal hosni mubarak

    ReplyDelete

DoNT 4Get To DrOp Me A cOmMent b4 u LeaVe..
tQ.. =)